Fortresse De Swarte Sluys

In 1527 werd een verdedigingswerk gebouwd op de plaats waar nu Zwartsluis ligt. Dit verdedigingswerk was eerst alleen een aarden wal, ook wel schans genoemd. In de jaren 1605 en 1621 werd de schans met stenen versterkt. De vesting of fortresse had vijf bolwerken met daaromheen water. Er waren drie ingangen in de vesting: de Vollenhoofsche Poort, de Hasselterpoort en de Meppelerpoort. De vesting was onderdeel van de verdedigingswerken die dienden om het noorden te beschermen tegen de Spanjaarden tijdens de tachtigjarige oorlog. Daarna verloor de vesting haar functie en raakte langzaam in verval. Rond 1719 werd begonnen met de bouw van huizen op de plaats van de vesting. Daarom zijn er nu bijna geen sporen meer te vinden van de Fortresse De Swarte Sluys. Het enige nog zichtbare overblijfsel is de Cingelgracht, die vroeger onderdeel was van de gracht rond de vesting.


Fortresse De Swarte Sluys

Im Jahr 1527 wurde an der Stelle, an der sich heute der Ort Zwartsluis befindet, eine Festung errichtet. Diese Befestigungsanlage war zunächst nur ein Erdwall, auch Schanze genannt. In den Jahren 1605 und 1621 wurde die Schanze mit Steinen verstärkt. Die Festung hatte fünf Bastionen, die von Wasser umgeben waren. In der Anlage gab es drei Eingänge: Vollenhoofsche Poort, Hasselterpoort und Meppelerpoort. Die Festung war Teil der Stadtbefestigung, die während des Achtzigjährigen Krieges die nördlichen Niederlande gegen die Spanier schützte. Danach verlor die Festung ihre Funktion und verfiel langsam. Um 1719 begann der Bau von Häusern an der Stelle der Festung. Deshalb sind von der Fortresse De Swarte Sluys kaum noch Spuren zu finden. Einziger noch sichtbarer Überrest ist die Cingelgracht, die früher zur Gracht um die Festung gehörte.


Fortresse De Swarte Sluys

In 1527, a fortification work was built on the spot where the Zwartsluis lock is now situated. This fortification was initially just an earthen wall, also known as a ramp. In 1605 and 1621 the ramp was bolstered with stones. The ramparts or fortresse contained five fortifications surrounded by water. There were three entrances to the ramparts: the Vollenhoofsche Poort, the Hasselterpoort and the Meppelerpoort. The ramparts made up part of the defensive works that served to protect the north against the Spanish during the 80-year war. After this, the ramparts no longer served any purpose, and slowly began to deteriorate. Around 1719, construction was started on houses where the ramparts had been located, which is why there are very few traces of the Fortresse De Swarte Sluys today. The only visible remains are the Cingelgracht, which used to make up part of the canal surrounding the ramparts.


Canon van Zwartewaterland

Meer informatie over dit monument: Fortresse Zwartsluis: verschanst binnen de veste